Skip to main content

Thuisgroep 23 – 29 maart 2025

Dienst: Thuis komen

Je bekijkt een toolbox van één van onze thuisgroepen. Als gemeente vinden we het belangrijk om samen te leren leven als Jezus. Dat doen we o.a. in thuisgroepen. Maak je daar nog géén deel van uit? Mail naar thuisgroep@opdoortocht.nl

Was je niet in de dienst? Dan kun je deze hier terugkijken!

Dit heb je nodig:

  • Bijbel

  • laptop / telefoon

  • pen & papier

GEBED & WELKOM (5)

Laat één persoon de ontmoeting openen met gebed. Bid voor de volgende punten:

  • Openheid en vrijmoedigheid voor het delen
  • Geen oordeel in het luisteren naar elkaar
  • Wijsheid voor een goed gesprek
GEBED & WELKOM

CHECK-IN (10)

Bestaat je groep uit 7 of meer personen? Deel de groep dan op in groepjes van 3 a 4 personen (benoem hoeveel tijd je hiervoor neemt, kom daarna weer bij elkaar als groep).  

Wissel uit:

● Wat is je favoriete emotie?

CHECK-IN

LEES & VERKEN | Verken met elkaar het tekstgedeelte (15) 

Lucas 15:11-32 (NBV)

[11] Vervolgens zei hij: ‘Iemand had twee zonen. [12] De jongste van hen zei tegen zijn vader: “Vader, geef mij het deel van uw bezit waarop ik recht heb.” De vader verdeelde zijn vermogen onder hen. [13] Na enkele dagen verzilverde de jongste zoon zijn bezit en reisde af naar een ver land, waar hij een losbandig leven leidde en zijn vermogen verkwistte. [14] Toen hij alles had uitgegeven, werd dat land getroffen door een zware hongersnood, en begon hij gebrek te lijden. [15] Hij vroeg om werk bij een van de inwoners van dat land, die hem op het veld zijn varkens liet hoeden. [16] Hij had graag zijn maag willen vullen met de peulen die de varkens te eten kregen, maar niemand gaf ze hem. [17] Toen kwam hij tot zichzelf en dacht: De dagloners van mijn vader hebben eten in overvloed, en ik kom hier om van de honger. [18] Ik zal naar mijn vader gaan en tegen hem zeggen: “Vader, ik heb gezondigd tegen de hemel en tegen u, [19] ik ben het niet meer waard uw zoon genoemd te worden; behandel mij als een van uw dagloners.” [20] Hij vertrok meteen en ging op weg naar zijn vader. Zijn vader zag hem in de verte al aankomen. Hij kreeg medelijden en rende op zijn zoon af, viel hem om de hals en kuste hem. [21] “Vader,” zei zijn zoon tegen hem, “ik heb gezondigd tegen de hemel en tegen u, ik ben het niet meer waard uw zoon genoemd te worden.” [22] Maar de vader zei tegen zijn knechten: “Haal vlug het mooiste gewaad en trek het hem aan, doe hem een ring aan zijn vinger en geef hem sandalen. [23] Breng het gemeste kalf en slacht het. Laten we eten en feestvieren, [24] want deze zoon van mij was dood en is weer tot leven gekomen, hij was verloren en is teruggevonden.” En ze begonnen feest te vieren. [25] De oudste zoon was op het veld. Toen hij naar huis ging en al dichtbij was, hoorde hij muziek en gedans. [26] Hij riep een van de knechten bij zich en vroeg wat dat te betekenen had. [27] De knecht zei tegen hem: “Uw broer is thuisgekomen, en uw vader heeft het gemeste kalf geslacht omdat hij hem gezond en wel heeft teruggekregen.” [28] Hij werd woedend en wilde niet naar binnen gaan, maar zijn vader kwam naar buiten en trachtte hem te bedaren. [29] Hij zei tegen zijn vader: “Al jarenlang werk ik voor u en nooit ben ik u ongehoorzaam geweest als u mij iets opdroeg, en u hebt mij zelfs nooit een geitenbokje gegeven om met mijn vrienden feest te vieren. [30] Maar nu die zoon van u is thuisgekomen die uw vermogen heeft verkwanseld aan de hoeren, hebt u voor hem het gemeste kalf geslacht.” [31] Zijn vader zei tegen hem: “Mijn jongen, jij bent altijd bij me, en alles wat van mij is, is van jou. [32] Maar we konden toch niet anders dan feestvieren en blij zijn, want je broer was dood en is weer tot leven gekomen. Hij was verloren en is teruggevonden.”’

  • Schrijf alle personen op die in het verhaal voorkomen en schrijf op wat deze personen allemaal doen.
  • Deel eventueel de groep in 2-3 groepjes en verdeel de personages tussen de groepen.
  • Beschrijf welke emoties passen bij de acties van de verschillende personages.
LEES & VERKEN

VERDIEP | Verdiep en deel waar en hoe dit jouw leven raakt (35) 

Bestaat je groep uit 7 of meer personen? Deel de groep dan op in groepjes van 3 à 4 personen. (Benoem hoeveel tijd je hiervoor neemt, kom daarna weer bij elkaar als gehele groep). 

De verloren zoon zien we meerdere dingen doormaken. Van hoogtepunten tot in de put bij de varkens.

  • Wat zou hij hiervan hebben kunnen leren?
    • Wat maakt dat het zo lastig is voor de verloren zoon om terug te keren? Wat is zijn drempel
    • Hoe beantwoordt de vader dit als hij thuiskomt?
    • Tijdens de dienst sprak Bea over schuld en schaamte. Schaamte kan een schuldgevoel geven die niet voortkomt uit zonde. Herken je bij jezelf dat je je soms schaamt of schuldig voelt, terwijl het niet om zonde gaat?
      • Welke invloed heeft je (onrealistische) ideaalbeeld op hoe je voelt?
    • Herken je dat het belijden van zonden, net zoals de verloren zoon doet in het verhaal, een nieuw begin mogelijk maakt?

De oudste zoon reageert ook op het thuiskomen van de verloren zoon.

  • Wat is zijn reactie?
    • Waar verlangt de oudste zoon naar?
    • Hoe reageert de vader op dit verlangen?

Leef je in in de rol van de vader.

  • Hoe gaat de vader met deze situatie om?
    • Wat kun jij daarvan meenemen en toepassen op je eigen situatie?
    • Heb je een situatie meegemaakt waarin jouw kind (of als je geen kinderen hebt, iemand die dicht bij je staat) een keuze heeft gemaakt die je pijn heeft gedaan?
    • Wat doet dat met je? En hoe ga je daarmee om?

Herken jij jezelf in één van de personages uit dit verhaal?

    • Waardoor herken jij je in deze persoon?
    • Waar verlang jij naar?
    • Hoe zoek jij naar vervulling van dit verlangen?
VERDIEP

AFRONDING (20)

Sluit samen af met gebed. Bid om de beurt met de klok mee. Bid voor degene rechts van je, voor persoonlijke situaties die tijdens de ontmoeting naar voren zijn gekomen.
Mocht niet iedereen iets genoemd hebben waarvoor gebeden kan worden, neem dan nog even de tijd om een rondje te doen met de vraag voor welke situatie je graag gebed zou willen ontvangen.

Extra materiaal

  • Voor wie nog verder wil met het onderwerp schuld en schaamte kan het volgende bijbelplan volgen (in het Engels): Overcoming Shame (http://bible.com/r/368).
Afronding